grupodebicicleta.reismee.nl

Gratis kilometers

17 mei 2019 van Lissabon naar Melides. 90 km en bijna 500 hoogtemeters

Na de gezellige ontmoeting met Marco en Denise gisteravond en een prima nachtrust in ons chique appartement konden we twee deurtjes verder ons ontbijt nuttigen. Gelet op de drukte in het restaurant doen heel veel mensen dat op die manier. Na het ontbijt hebben we de fietsen gepakt en zijn we een paar honderd meter de straat uitgereden om vrijwel direct aan te komen bij de terminal van de Ferry die ons naar Barreiro moest brengen. De mooie hangbrug was immers verboden terrein voor ons. De Ferry was bedoeld voor voetgangers en af en toe wat verdwaalde fietsers zoals wij en zat bij aankomst afgeladen vol met honderden forensen die vroeg in de ochtend van de andere kant van het water onderweg waren naar hun werk in Lissabon. De andere kant op, die wij ook namen, was aanmerkelijk rustiger hetgeen 's avonds waarschijnlijk net andersom zal zijn. De paar kilometer van de oversteek kregen we vandaag cadeau terwijl we met een vaartje van dik 40 km/uur naar Barreiro voeren. Daar aangekomen zetten we koers naar Setubal waar de volgende Ferry op ons lag te wachten. De hoogtemeters van vandaag zaten voornamelijk in dit stuk, een groot schiereiland ten zuiden van Lissabon. Overigens gingen we de vlakke gedeelten van het parcours behoorlijk vlot want er stond de hele dag een zeer forse rugwind waardoor we vele kilometers bijna cadeau kregen. In Palmela hebben we bij de plaatselijke Lidl proviand ingeslagen en onder het genot van een kopje koffie meteen maar de druiven en een paar kiwi's genuttigd. Vervolgens door naar de havenplaats Setubal waar we de boot zouden nemen. De overtocht met de Ferry van Setubal naar het Peninsula de Tróia, een bijna 25 km lange landtong, was erg leuk waarbij we onverwacht een heel eind verder werden afgezet dan we hadden verwacht. Zo kregen we vandaag diverse keren behoorlijk wat gratis kilometers wat ook wel eens lekker is. Dat maakte wel dat we wat eerder dan verwacht op onze geplande eindbestemming voor vandaag aankwamen, het plaatsje Comporta. Na enig overleg daar hebben we besloten om nog een eindje door te rijden en met wederom een forse rugwind werden we bijna als vanzelf over de N261 geblazen om uiteindelijk aan te komen bij het plaatsje Melides. In deze streek zijn nauwelijks hotels te vinden dus kwamen we uiteindelijk aan bij een soort appartement tegen het huis van de eigenaren met nog wat mobile homes op het terrein. Er was zelfs een klein zwembadje waar Gerard, na enig aarzelen, toch nog even een duik in moest nemen. Verder hebben we even lekker kunnen relaxen hier terwijl Gerard ondertussen bij de lokale supermarkt wat heeft ingeslagen voor het avondeten. Restaurants zijn er in deze streek evenmin te vinden. Na het nuttigen van wat pizza's en hamburgers, gezond eten moet nog even op zich laten wachten, gaan we waarschijnlijk vroeg het bed opzoeken. De hele dag de zon op het hoofd en de harde wind om je heen maakt een mens slaperig. Voor morgen staat weer een redelijk pittige rit op het programma waarbij we willen proberen om bij de stad Aljezur in de buurt te komen.

Cordial saudação