grupodebicicleta.reismee.nl

Gerardsdag

20 mei 2019 van Lagos naar Albufeira Bijna 70 km en ruim 700 hoogtemeters

Tja, vandaag moest natuurlijk Gerard zijn gloriedag worden. Aan het eind van de dag onthaald worden door zijn geliefde Janneke in zijn geliefde tweede habitat Albufeira. Iets om naar uit te kijken toch? Maar hoe anders begon de dag voor hem. Het begon allemaal om een uur of acht toen Rob, ja die van de Robbiemomentjes, opgetogen over de gang huppelend naar me toe kwam met de opmerking:" We hebben een Gerardmomentje". Ik kon me daar niet zoveel bij voorstellen want meestal heeft Gerard om acht uur 's ochtends de boel al strak voor elkaar maar toch vroeg ik aan Rob wat er loos was. De aanleiding voor wat Rob me ging vertellen ging terug naar de vorige namiddag. Na het inchecken in hotel Riomar in Lagos vertelde Gerard dat hij met Rob een mooie kamer had met uitzicht op onze fietsen die keurig op een binnenplaatsje stonden gestald. Toen hij echter hoorde dat ik een kamer aan de voorkant had met een balkon is hij bij de receptie zijn eigen balkonscene gaan maken, kennellijk al bezig met een soort Romeo en Julia gedachte. De kamer met balkon heeft hij alsnog gekregen dus dat was geregeld. Maar wat bleek vanochtend. Hij had z'n fietsschoenen in de andere kamer laten staan. En, wat erger was, de kamer was vannacht weer vergeven aan andere mensen die volgens de receptionist pas om een uur of twee/half drie waren ingecheckt. Die wilde hij nu nog niet wekken en dus zat er niets anders op dan te wachten tot een uur of tien, het moment dat de ontbijtperiode was verstreken. Iets in mij zei echter dat deze mensen niet echt verlegen zaten om een ontbijt. Maar Gerard, toch met enig ongeduld geladen juist op deze dag, liet het er niet echt bij zitten. Een paar keer had hij voorzichtig en ook wat minder voorzichtig op de deur geklopt maar telkens zonder succes. En dus stonden we om een uur of negen volledig bepakt voor het hotel en hadden we alle tijd om ons zorgvuldig in te smeren met zonnebrandcrême en onze navi's aan te zetten en wat je verder zoal doet als je staat te wachten. Op enig moment echter kwam er een jongeman uit het hotel die met twee jongedames in een auto stapte om te vertrekken. Er ontstond enige hilariteit toen de jongeman vertelde dat ze zojuist een man in adamskostuum over de gang hadden zien lopen met een paar schoenen in z'n hand. Kort daarna kwam de receptionist breed lachend naar buiten met de bewuste schoenen. Rob en ik hebben Gerard de laatste tijd niet gelukkiger zien kijken dan op het moment dat hij zijn schoenen weer in ontvangst kon nemen.

Met enige vertraging vertrokken we dus uit Lagos voor onze laatste etappe naar Albufeira. Het eerste stuk verliep rustig pedalerend over de N125, wat weliswaar een redelijk drukke weg is maar gelukkig beschikt over een brede strook naast de rijbaan waarover prima gefietst kan worden. Met een klein westelijk rugwindje en een zonovergoten licht glooiend landschap, kunnen we rustig spreken over sublieme fietscondities. Ik had besloten om vandaag een beetje in de buurt van Rob te blijven fietsen wat inhield dat we Gerard bij tijd en wijle soms helemaal uit het oog verloren. Die was vandaag bijna niet te houden. Geen idee waarom. Dat ging zo door tot aan de zuid Portugese kustplaats Portimão (spreek uit zoals de meeste poezen dat doen) alwaar we op het plein aan de waterkant onze eerste koffiestop hebben gemaakt. Na Portimão was het gedaan met de rust. We verlieten de tamelijk drukke N125 omdat Gerard ons aanraadde om meer langs de kust te gaan rijden. Dat was rustiger en mooier en Gerard kon dat weten. Dit was tenslotte zijn terrein. Nou, dat hebben we geweten. Allereerst de suggestie om te gaan lunchen in het kustplaatsje Carvoeiro. Nu is het aan de Algarve zo dat een kustplaatsje ook echt aan het water ligt hetgeen vaak betekent dat je vanaf grote hoogte moet afdalen tot zeeniveau. Nu is dat afdalen niet echt een probleem maar op de fiets denk je tijdens de soms mega stijle afdaling wel aan de onvermijdelijke consequentie. Precies. Hoe kom ik hier in godsnaam weer vandaan. Maar goed, in Carvoeiro was dat een probleem voor na de lunch. Die was overigens prima en Carvoeiro bleek een pareltje aan de Portugese kust. Na de lunch bleek de klim uit het plaatsje eigenlijk wel mee te vallen hetgeen niet gezegd kon worden van de daarop volgende inham naar een strandje. De klim vanaf zeeniveau naar boven was van een soort Super Buitencategorie. Het was de eerste klim in onze trip die mij halverwege bijna deed besluiten om af te stappen maar met een hartslag die de dokter me zou hebben afgeraden kwam ik toch nog boven. Niet normaal. De rest van het parcours liep gelukkig wat gematigder. Met nog wel een flinke klim vlak voor Albufeira bereikten we rond half vijf ons eindpunt, het appartementen annex hotelcomplex Alfagar, waar Janneke ons stond op te wachten en ons een fantastische ontvangst gaf met heerlijke versnaperingen. Die hadden we wellicht ook wel een beetje verdiend na onze tocht van ruim 1.250 km en ik weet niet hoeveel hoogtemeters. Helaas dat Wim de tocht al snel heeft moeten staken en daardoor veel moois heeft gemist. Rob, Gerard en ik hebben erg genoten van de fietstocht ondanks de soms best pittige etappes en we gaan nu nog een paar dagen relaxen op het erg mooie complex van Alfagar alvorens Rob en ik op donderdagochtend weer een ontmoeting hebben met mijn zoon Marco. Dit keer is hij captain van Transavia vlucht HV 5358 die ons weer terug brengt naar Nederland. Gerard en Janneke rijden een aantal dagen later met het busje inclusief onze fietsen en bagage weer terug. Nogmaals, we zien terug op een prachtige fietstocht terwijl het toch ook weer fijn is om gezond en wel weer terug te mogen naar onze families die ons al even hebben moeten missen.

Dit was mijn laatste verslagje van onze fietstocht van Santiago de Compostella naar Albufeira. Ik hoop dat jullie het leuk hebben gevonden om ons op deze wijze te hebben kunnen volgen.

Met hartelijke groet,

Rob, Gerard en Hans

Reacties

Reacties

Annemieke

Fantastisch gedaan mannen. Wat een prestatie! Geniet nog even van de Portugese zon.

Marjan

Wat een mooi verhaal weer. Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en ik heb weer zeer genoten van de belevenissen en leuke verhalen. ( nou ben ik natuurlijk niet objectief omdat de schrijver ook mijn (fiets)maatje is. Topprestatie geleverd mannen. Fijne dagen nog en tot snel.

Jan

Hans de verslagen waren top we hebben er van genoten. We wensen jullie nog een paar mooie dagen toe en een goede reis naar huis. De groeten aan Marco en tot ziens op de Alpe d'Hues. Groeten Ria en Jan.

Ellen

Fantastisch gedaan mannen! Geniet nog even in Portugal en rust lekker uit. Ik heb genoten van de verhalen wat een avontuur!
Groetjes Ellen

Geert Jan

Geweldige prestatie, bikers!
En mooie verslagen van een prachtige reis langs de Westkust van het Iberisch schiereiland!
Wederom een waardevol hoofdstuk in het nog uit te brengen boek "De verzamelde reizen van een Veluws kwartet"!

Hans

Net even vergeten, Rob en Hans, heel veel succes op de Alpe d'huez.
Gr. Hans

Eric Brugman

geweldige prestatie en leuke verslagen

Lex Fokkinga

Het was weer ouderwets met de verhalen van Hans.
Daardoor is het ook voor ons een geweldig mooie fietstocht geworden.
Wij Elly en Lex danken jullie daarvoor en wensen jullie een goede terugreis naar Nederland.

Gonneke Buter

Geweldig!!!!
Gefeliciteerd mannen: een mooie prestatie!
En Hans: bedankt voor je reisverhalen. Luug en ik hebben er van genoten.

Diddy

Bedankt voor al die prachtige en bijzondere verhalen. Wat een kanjers zijn jullie.

Pim

Hoi Hans en consorten, jullie belevenissen waren n welkome aanvulling op mijn trip. Heerlijk om op afstand dit te lezen en t kost weinig moeite om me in te leven wat jullie meemaken. Nog n aangenaam verblijf daar en goeie terugreis. Groeten van Pim en kusje van Kleine Broer voor Grote Broer. Hans wil jij dit kusje voor mij overbrengen......kies maar n plekje uit...dan heeft Robbie z'n momentje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!